Εδώ και τρία χρόνια, η Αλβανία και το Μαυροβούνιο έχουν δεσμευτεί να κατασκευάσουν από κοινού μια γέφυρα πάνω από τον ποταμό Μπούνα, που θα ενώνει τη Βελιπόγια με το Ούλτσινι. Το έργο, προϋπολογισμού 20 εκατομμυρίων ευρώ, προβλεπόταν να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το περασμένο καλοκαίρι. Το έργο βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της προετοιμασίας. Αν η κατασκευή ξεκινήσει εντός του 2025, η γέφυρα δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν από το 2027.
Η ιδέα του έργου παρουσιάστηκε για πρώτη φορά δημόσια τον Ιούνιο του 2022, κατά τη διάρκεια συνάντησης στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Ανοιχτά Βαλκάνια» στην Οχρίδα, όπου ο πρωθυπουργός της Αλβανίας, Έντι Ράμα, παρουσίασε στον Μαυροβούνιο ομόλογό του, Ντριτάν Αμπάζοβιτς, το τρισδιάστατο μοντέλο της γέφυρας. Λίγους μήνες αργότερα, στις 27 Φεβρουαρίου 2023, οι δύο χώρες υπέγραψαν στην Ποντγκόριτσα διμερή συμφωνία για την κατασκευή της. Κατά τη δεύτερη κοινή συνεδρίαση των κυβερνήσεων Αλβανίας και Μαυροβουνίου, οι δύο πρωθυπουργοί υπέγραψαν επίσης κοινή δήλωση για τη συγχρηματοδότηση του έργου.
Παρόλο που η συμφωνία έχει τεθεί σε ισχύ, η υλοποίηση του έργου δεν έχει ξεκινήσει. Ο Αλβανικός Αναπτυξιακός Οργανισμός (FSHZH) ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση του Πρωτοκόλλου Εφαρμογής, μια διαδικασία που απαιτεί διακρατικό συντονισμό και εμπλοκή των διπλωματικών αποστολών των δύο χωρών. Σύμφωνα με τον οργανισμό, αφού συγκροτηθούν οι σχετικές δομές και κατανεμηθούν οι αρμοδιότητες, το εγκεκριμένο έργο –εφοδιασμένο με όλες τις απαραίτητες άδειες– θα αρχίσει να υλοποιείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία. Η διάρκεια των εργασιών υπολογίζεται σε δύο χρόνια, που θα μετρηθούν από την ημέρα έναρξης των κατασκευών, ημερομηνία η οποία παραμένει αδιευκρίνιστη.
Η γέφυρα αυτή αναμένεται να μειώσει την απόσταση μεταξύ Βελιπόγιας και Ούλτσινι από 73 χιλιόμετρα σε μόλις 300 μέτρα, κάτι που, σύμφωνα με ειδικούς, θα έχει σημαντική επίδραση στην τουριστική ανάπτυξη και στις δύο πλευρές των συνόρων. Όπως επισημαίνουν Αλβανοί οικονομολόγοι, η συγκεκριμένη υποδομή θα αυξήσει την επισκεψιμότητα, ιδίως από ημερήσιους τουρίστες που, χάρη στην εγγύτητα, θα μπορούν να επισκέπτονται και τις δύο περιοχές μέσα σε μία ημέρα. Η γέφυρα αναμένεται να διευκολύνει την ενσωμάτωση των δύο προορισμών σε κοινές τουριστικές διαδρομές και να ενισχύσει τη συνεργασία τους στη διαχείριση εκδηλώσεων και την τουριστική προβολή της περιοχής. Επιπλέον, εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην παράταση της τουριστικής περιόδου, στην ανάπτυξη μικρών επιχειρήσεων και στην ενίσχυση της διεθνούς εικόνας των δύο χωρών στο πλαίσιο του διασυνοριακού και μεσογειακού τουρισμού.
Η γέφυρα, σύμφωνα με το σχέδιο, θα συνδέει το χωριό Πουλάι της Βελιπόγιας με την περιοχή Τσβέτι Νικόλιτς στο Μαυροβούνιο, εντός των ορίων του Δήμου Ούλτσινι. Θα πρόκειται για μια σύνθετη κατασκευή με χαλύβδινες δοκούς και οπλισμένο σκυρόδεμα, μήκους περίπου 300 μέτρων και πλάτους 17 μέτρων. Θα διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας, πλάτους περίπου 5,25 μέτρων η καθεμία, καθώς και πεζοδρόμια και ποδηλατοδρόμους και στις δύο πλευρές. Το ύψος της γέφυρας από το μέγιστο επίπεδο του νερού θα είναι περίπου 10 μέτρα, ώστε να μη διακόπτεται η πλοήγηση στον ποταμό. Το συνολικό κόστος της ανέρχεται σε 20 εκατομμύρια ευρώ, ποσό που θα καλυφθεί από κοινού από τις κυβερνήσεις Αλβανίας και Μαυροβουνίου.
Παρά το γεγονός ότι η συμφωνία έχει τεθεί σε ισχύ, το έργο παραμένει σε προπαρασκευαστική φάση και συνοδεύεται από πολλές γραφειοκρατικές καθυστερήσεις. Με βάση τη σημερινή πρόοδο, είναι απίθανο η γέφυρα να είναι λειτουργική πριν το 2027, ακόμη και αν οι εργασίες ξεκινήσουν εντός του 2025. Ως εκ τούτου, και λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα, η υπόσχεση για την κατασκευή της γέφυρας πάνω από τον ποταμό Μπούνα καταγράφεται ως ανεκπλήρωτη.