25.6 C
Livinë
25 Σεπτεμβρίου, 2023
Image default
Νέα από τον τόπο μας

Η ΑΔΥΣΩΠΗΤΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ.

Η ΑΔΥΣΩΠΗΤΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ.

Η ΑΔΥΣΩΠΗΤΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ.

Πριν από λίγο καιρό εγκαινιάστηκε στην πόλη του Αργυροκάστρου το εθνογραφικό μουσείο του ομώνυμου νομού. Στεγάζεται στο σπίτι του δικτάτορα Χότζα. Το μουσείο και τα εκθέματα γενικώς αποτελούν μια προσβολή για τον λαϊκό πολιτισμό του συγκεκριμένου νομού, από τους πιο πλούσιους σε ότι αφορά την εθνολογική ποικιλία. Διακρίνεται για 8 διαφορετικές πολιτιστικές και εθνολογικές ομάδες. Τρεις εξ΄αυτών ανήκουν στις περιοχές της Εθνικής Ελληνικής Μειονότητας της Αλβανίας: της Κάτω και Άνω Δρόπολης και του Πωγωνίου, που διακρίνονται για τον πιο πλούσιο και πιο αρχαίο εθνογραφικό πολιτισμό. Αποτελούν ταυτόχρονα τη μήτρα του πολιτισμού των υπολοίπων περιοχών.

Η θέση όμως του εθνογραφικού αυτού μουσείου έναντι του πολιτισμού των περιοχών μας αποτελεί ιδιαίτερη πρόκληση. Η προσβολή είναι τέτοια που παραβιάζει ωμά το ίδιο το αλβανικό σύνταγμα, τον νόμο περί εθνικών μειονοτήτων στην Αλβανία, την Σύμβαση Πλαίσιο για την Προστασία των Εθνικών Μειονοτήτων του Συμβουλείου της Ευρώπης και κάθε διεθνές ντοκουμέντο με αντικείμενο τα ανθρώπινα και εθνικά μειονοτικά δικαιώματα.

ΠΟΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΩΜΕΣ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ

  • Δεν αναγνωρίζει τις περιοχές της Δρόπολης και Πωγωνίου ως ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ

ΜΕΙΟΝΟΤΙΚΕΣ, αλλά απλώς ως ορθόδοξες ! Τις περιγράφει ως μικρές και ασήμαντες περιοχές.

  • Για να αποδώσει την ορθόδοξη κοινότητα, κυρίως των Ελλήνων, χρησιμοποιεί
Η ΑΔΥΣΩΠΗΤΗ ΠΡΟΣΒΟΛΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΜΑΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΕΘΝΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΟΥ ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΟΥ.

όρους της καθολικής εκκλησίας.

  • Ενώ αναγνωρίζει την καταγωγή των παραδοσιακών φορεσιών των υπολοίπων

περιοχών από τον δωρικό και ιωνικό χιτώνα και πέπλο, τις παραδοσιακές φορεσιές της Δρόπολης και Πωγωνίου τις αντιμετωπίζει ως πρόσφατες.

  • Χαρακτηρίζει τις παραδοσιακές μας φορεσιές πτωχές, ακόμα και την νυφική

φορεσιά της Δρόπολης, οι οποίες εμπλουτίστηκαν αργά, με τη δημιουργία του αλβανικού κράτους και κυρίως επί κομμουνιστικού καθεστώτος.

  • Το αποκορύφωμα της προσπάθειας υποβάθμισης και εξευτελισμού των

παραδοσιακών μας φορεσιών αποτελεί η αίθουσα των μανεκέν με παραδοσιακές φορεσιές. Η Δροπολίτισσα νύφη παρουσιάζεται σε ανδρικό μανεκέν, μόνο με μια ξεθωριασμένη ποδιά που καλύπτει από μπροστά τα γυμνά νότα του γύψινου άνδρα. Στο σώμα, σε μια περίπτωση φοράει μόνο ένα περίεργο σαγιάκινο γελέκι, πιθανόν ανδρικό και στη δεύτερη περίπτωση μόνο ένα γυναικείο. Ούτε φουστανέλα, ούτε ρουτί, ούτε τσιπούνι, ούτε σίτα, ούτε σκούφια και κεφαλόδεσμο… (Οι φώτο μιλούν καλύτερα από μόνες τους)    

  • Το μουσείο ισχυρίζεται ότι η σπουδαιότητα των παραδοσιακών φορεσιών,

κυρίως του Πωγωνίου, οφείλεται σε επηρεασμούς από τον αστικό πολιτισμό των πόλεων και του εξωτερικού και ότι δεν αποτελούν αυτόχθονη κληρονομιά.  

  • Δεν υπάρχουν στο μουσείο σύνολα φορεσιών και επιμέρους κομμάτια αυτών,

αλλά κάποιες  φώτο, υπερκαταναλωμένες και φθαρμένες. Ταυτόχρονα, ενώ αφορούν τη Δρόπολη 

χρησιμοποιούνται για να αποδώσουν το Πωγώνι.

ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΗΘΕΙ;!

Ασφαλώς, στην συγκεκριμένη κατάσταση μπορείς να βάλεις όποιον χαρακτηρισμό πάει καλύτερα στην υποτιμητική αυτή πρόκληση.

Το θέμα εντούτοις παραμένει αιχμηρά προσβλητικό. Ποιος όμως θα αντιδράσει;! Η ΟΜΟΝΟΙΑ, το ΚΕΑΔ, το ΜΕΓΑ, τα μειονοτικά στελέχη τις δομές της κυβέρνησης,  το Γενικό Προξενείο της Ελλάδας στο Αργυρόκαστρο… Ποιος ;!  

πηγη

Σχετικές αναρτήσεις