Η αλβανική κυβέρνηση ενέκρινε τη χρηματοδοτική συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για την κατασκευή του σιδηροδρομικού άξονα Δυρράχιο–Ρογκοζιν. Το σχετικό νομοσχέδιο για την κύρωση της χρηματοδοτικής σύμβασης που αφορά τη χρηματοδότηση της πρώτης φάσης του έργου με τίτλο «Σιδηροδρομική Υποδομή του Διαδρόμου VIII – Αλβανία» εγκρίθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου. Το επόμενο και τελικό στάδιο είναι η εξέταση του νομοσχεδίου στις κοινοβουλευτικές επιτροπές και η ψήφισή του στην Ολομέλεια της Βουλής.
Η συμφωνία, η οποία υπεγράφη τον Απρίλιο στα Τίρανα, περιλαμβάνει δάνειο ύψους 90 εκατομμυρίων ευρώ από την ΕΤΕπ και εντάσσεται σε ένα ευρύτερο χρηματοδοτικό πακέτο συνολικής αξίας 120,5 εκατομμυρίων ευρώ. Το υπόλοιπο ποσό θα καλυφθεί μέσω δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα για την Ανασυγκρότηση και την Ανάπτυξη (ΕΤΑΑ), η οποία ενέκρινε τη σχετική χρηματοδότηση πριν από λίγες ημέρες.
Ο στόχος του έργου είναι η αναβάθμιση και ο εκσυγχρονισμός της σιδηροδρομικής γραμμής Δυρράχιο–Ρογοζινά, μήκους 34 χιλιομέτρων. Η γραμμή θα ηλεκτροδοτηθεί και θα συμμορφώνεται με τα ευρωπαϊκά πρότυπα, επιτρέποντας τη διέλευση τρένων με ταχύτητες έως και 120 χλμ/ώρα. Η επένδυση αποτελεί μέρος του Διαδρόμου VIII, ενός πανευρωπαϊκού στρατηγικού άξονα που συνδέει την Ιταλία με την Αλβανία, τα Σκόπια και τη Βουλγαρία, εξυπηρετώντας τη μετακίνηση επιβατών, εμπορευμάτων και ενδεχομένως στρατιωτικών δυνάμεων.
Πέρα από τα οικονομικά και στρατηγικά οφέλη, το έργο στοχεύει να έχει και θετικό περιβαλλοντικό αντίκτυπο, συμβάλλοντας στη μείωση της ρύπανσης και των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω της μεταφοράς μέρους της κυκλοφορίας από το οδικό στο σιδηροδρομικό δίκτυο.