Η Αλβανική Εταιρεία Ηλεκτρικής Ενέργειας (KESH) άνοιξε τον διαγωνισμό για την αποθήκευση και φόρτωση-εκφόρτωση πετρελαίου που θα χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή ενέργειας από τους δύο θερμοηλεκτρικούς σταθμούς στον Αυλώνα.
Ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε πριν από δύο ημέρες και έχει προκαθοριστεί οριακό ταμείο 11,3 εκατ. ευρώ. Η διαδικασία διακίνησης προβλέπει την εκφόρτωση καυσίμων από τα πλοία μεταφοράς. Μετά την εκφόρτωση, η νικήτρια εταιρεία θα εξασφαλίσει την αποθήκευση του καυσίμου και στη συνέχεια τη μεταφορά του με αγωγό στα δύο πλοία παραγωγής ενέργειας που είναι αγκυροβολημένα στο Triport. Ο διαγωνισμός αυτός δεν περιλαμβάνει την αγορά καυσίμων, που αποτελεί ξεχωριστή διαδικασία.
Η KESH έχει ανακοινώσει από την αρχή του έτους την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος από εταιρείες που ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν την Εταιρεία με καύσιμα. Αυτή η φάση έχει ήδη ολοκληρωθεί. Σε πρώτη φάση έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον αρκετές εταιρείες, κυρίως ξένες και πολύ σύντομα αναμένεται να περάσει στη δεύτερη φάση, αυτή του ανοίγματος του διαγωνισμού για την αγορά καυσίμων.
Στην πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η KESH έχει ζητήσει να αγοράσει αρχικά 100 χιλιάδες τόνους καυσίμων, τύπου βαρέος πετρελαίου, που θα χρησιμοποιηθούν για την παραγωγή ενέργειας από τους δύο πλωτούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής.
Το περασμένο καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια της κορύφωσης της ενεργειακής κρίσης, η αλβανική κυβέρνηση εξουσιοδότησε την KESH να αναθέσει σύμβαση σε δύο πλωτούς σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής από την αμερικανική εταιρεία Excelerate Energy. Σύμφωνα με τη συμφωνία, τα δύο πλοία εγκατεστημένης ισχύος περίπου 110 μεγαβάτ υπέργαψαν συμβόλαια για περίοδο δύο ετών. Σε αντάλλαγμα, η KESH πληρώνει στην αμερικανική εταιρεία 63.000 δολάρια την ημέρα μόνο ως ενοίκιο, συμπεριλαμβανομένου του κόστους συντήρησης των οχημάτων.
Το Tiger 1 και το Tiger 3 έφτασαν στο Triport τον Σεπτέμβριο του περασμένου έτους. Αν και δεν παρήγαγαν ούτε μια μέρα ενέργειας, από τότε η KESH πληρώνει στην κοινοπραξία Excelerate-Renco 63.000 δολάρια την ημέρα ως ενοίκιο.
Αυτό έχει προκαλέσει πολλές αντιπαραθέσεις στην Αλβανία. Η αντιπολίτευση, αλλά και ανεξάρτητοι εμπειρογνώμονες, χαρακτήρισαν τη συμφωνία καταχρηστική και επιζήμια για τους φορολογούμενους, οι οποίοι θα πληρώσουν περίπου 68 εκατομμύρια δολάρια για τη διετία ακόμη και αν τα πλοία δεν τεθούν ποτέ σε λειτουργία. Και αυτό γιατί η ενέργεια που παράγουν έχει υψηλό κόστος, ειδικά τώρα που οι τιμές της ενέργειας στην αγορά έχουν επανέλθει σε κανονικά επίπεδα.
Όμως η KESH λέει ότι τα πλοία θα τεθούν σε λειτουργία μέσα στον επόμενο μήνα. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της, το κόστος παραγωγής ενέργειας από αυτά υπολογίζεται στα 147 ευρώ ανά mega, χωρίς τα καύσιμα από τον ειδικό φόρο κατανάλωσης. Αυτό το κόστος, σύμφωνα με την εταιρεία, αν και φαινομενικά υψηλότερο από την αγορά, της δίνει τη δυνατότητα να βελτιστοποιήσει την παραγωγή ενέργειας, ειδικά κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, όταν οι τιμές της αγοράς αυξάνονται σημαντικά.